
Slovo GM: ˝Extraligu jakoukoliv cestou. Patříme do ní a máme vše potřebné.˝
Suchá příprava je v plném proudu, prodej permanentek byl zahájen, nejen sportovní úsek, ale také obchodní oddělení pracuje naplno, přestože se léto nezadržitelně blíží. Ačkoliv do prvního výjezdu Beranů na led zbývá ještě osm týdnů, připravili jsme pro naše fanoušky novou rubriku – Slovo GM. V ní se vám bude generální manažer klubu Jan Pravda pravidelně hlásit s novinkami o dění v klubu, směřování organizace, chystaných aktivitách pro fanoušky i pohledem vedení na aktuální témata. Sledujte nás a mějte přehled z první ruky.
V prvním vydání přinášíme celkový přehled a vizi klubu. V dalších dílech se zaměříme na jednotlivé oblasti podrobněji.
Zlín - extraligový
Jako fanoušek jsem sestup Zlína nesl těžce. I proto jsem se rozhodl upozadit své podnikání a naplno se věnovat práci pro klub. Mým hlavním cílem – pokud jde o A-tým – je co nejrychlejší návrat Beranů do extraligy. Být třikrát po sobě ve finále, ač to není vůbec jednoduché a není to v Maxa lize vůbec žádná samozřejmost, bohužel cíl zatím nesplňuje. Dnes po těžkých jednáních jak s extraligou, tak i s kluby v 1. lize, víme, že je potřeba cíle dosáhnout jakoukoliv cestou. Klub má vše potřebné a splňuje všechna kritéria, aby mohl extraligu hrát. Udělám vše pro to, abychom nalezli cestu zpět.
Majetková struktura
Základem úspěchu je správně nastavená organizační struktura klubu. Podle mého názoru nebyly předchozí modely s více vlastníky ideální – chyběl jasný směr. Dnes je situace přehledná: město vlastní 79 % a klubový zapsaný spolek 21 %. Není to sice ideální stav, ale důležitý mezikrok. Lidé z městské struktury se snaží dělat maximum a mají velký podíl na změnách ve zlínském hokeji.
Nyní nastává čas hledat strategického investora, který by mohl převzít většinu, zatímco město a spolek by si ponechali minoritní podíl a zaručili kontinuitu podpory.
Mým úkolem je klub na tento krok připravit: mít přehlednou vlastnickou strukturu, kvalitní zázemí, špičkovou mládežnickou akademii a nabídnout budoucímu investorovi profesionální organizaci, která má vybudovaný pevný základ.
Rozpočet a partneři
Jedno číslo hovoří za vše – 95% obsazenost reklamních ploch v minulé sezóně. Výsledek, na který jsme hrdí, především díky skvělé práci obchodního týmu.
Spolupracujeme s městem i krajem, máme nového generálního partnera RI OKNA a čtyři hlavní partnery s celorepublikovou působností (Trinity Bank, Samohýl Motor, Holding Synot a Vitar). Všichni budou pokračovat ve stejné nebo vyšší podpoře a věříme, že se nám podaří toto portfolio rozšířit minimálně o jednoho dalšího hlavního partnera. K tomu máme také více než 60 dalších klubových a mediálních partnerů.
Nezaznamenali jsme žádné významné odchody, naopak jednáme s novými partnery a stávající chtějí spolupráci dále rozvíjet. Naší vizí je propojování partnerů mezi sebou tak, aby se jejich investice vracely v podobě nových obchodních příležitostí.
Zlín má obchodní potenciál. A otevřeně říkám, že i po obchodní stránce jsme na extraligu připraveni.
Sportovní oddělení
Někteří „odborníci“ tvrdí, že tým v Maxa lize by měl být na úrovni extraligového středu tabulky. Ale realita je jiná. Přilákat hráče, kteří by dnes hráli 1. či 2. pětku v extralize, je v rámci Maxa ligy prakticky nemožné – a to ani za vyšší finanční nabídky. Bohužel, historie potvrzuje, že v současném systému baráže se ještě nikomu nepodařilo postoupit sportovní cestou. Přesto není pravda, že by kluby po postupu hrály druhé housle. Pár příkladů:
-
- Kometa Brno se 5 let marně snažila o postup, po nákupu licence již za tři roky vybojovala stříbro.
- České Budějovice postupovaly přímo až v "době covidu" a o dvě sezóny později už braly bronz.
- Hradec Králové po převodu licence dosáhl na bronz ve čtvrté sezóně.
Skládat tým pro Maxa ligu a tým pro extraligu jsou dvě zcela rozdílné disciplíny. Proto je mylné tvrdit, že se „nůžky mezi extraligou a 1. ligou“ výrazně rozšiřují. Realita je taková, že hrát 17 zápasů ve 32 dnech, a nebo čekat 42 dní na baráž je obrovský rozdíl. Tím rozhodně neříkám, že předem vzdáváme naše šance v případné baráži, která je jasným cílem také pro tuto sezónu.
Fotbal už tento problém vyřešil – přímý postup a sestup. To je sportovně etické. I když hokej zatím zůstává u neefektivního modelu, nebudeme si stěžovat – najdeme cestu, jak být první a systém prorazit.
Stadion
Naší slabinou je stadion, čehož jsme si všichni v klubu plně vědomi. Zasloužil by si kompletní modernizaci. Přesto je důležité říct, že splňuje veškerá extraligová kritéria – a v některých ohledech je dokonce lepší než jiné extraligové haly. Aktuálně pracujeme na nové variantě rekonstrukce, která by byla realizovatelná. Moje původní vize byla vybudovat nový stadion na okraji města, ideálně propojený s fotbalovým areálem s jednotným zázemím, ale politická vůle tomu zatím nepřeje.
Věřím, že najdeme optimální cestu pro rekonstrukci stávajícího stadionu a s pomocí soukromých investorů zvládneme zásadní část přestavby do sezóny 2028/29, kdy oslavíme 100 let klubu.
Už nyní jsme ale výrazně investovali do zázemí a fanouškovského zážitku – nová kostka, LED panely, osvětlení, ozvučení, kabiny, tréninkové plochy – v mnoha ohledech jsme na úrovni extraligy.
Mládež
V posledních třech letech se nám podařilo vybudovat špičkovou Akademii, která má aktuálně nejvyšší možnou licenci AAA Českého hokeje.
Jako jediný klub v ČR máme všechny A-týmy v extralize a současně B-týmy ve druhé nejvyšší soutěži. Taktéž máme aktuálně nejvyšší počet registrovaných hráčů v 17 kategoriích. Zrenovovali jsme zázemí, vybavili posilovnu, skatemill, střelnice i klubové stravování a ubytování.
Naše koncepce je jasná: propojení vzdělání a sportu. Proto jsme uzavřeli důležitá partnerství s místními školami od základních, středních, tak i vysoké. Věříme, že tento model pomůže našim mládežnickým týmům vrátit se na čelní příčky tabulek a rozvíjet osobnosti našich hráčů.
Fanoušci
Jsme hrdí na fanoušky, že dokázali v uplynulé sezóně opět navýšit průměrnou návštěvnost v lize – přes 3000 diváků na zápas, celkově přes 117 000 diváků. To nám říká, že jsme nejsledovanější sportovní klub ve Zlínském kraji. To množství fanoušků, kteří s námi jezdili v Maxa lize na zápasy venku má můj obrovský obdiv a je současně obrovským povzbuzením do mé práce.
Přesto víme, že pro extraligu budeme potřebovat ještě silnější fanouškovskou podporu. Zlín má potenciál v Maxa lize dosahovat průměru přes 4000 diváků – podobně jako tomu bylo u Českých Budějovic v minulosti.
Připravujeme nové fanouškovské zážitky a akce, aby vás na stadionu bylo opět co nejvíce. Ale každý fanoušek si musí říct: "Jsem ochoten přispět svým dílem?" Pravidelná návštěva zápasů a podpora Beranů je to nejjednodušší a zároveň nejdůležitější, co můžeme pro klub udělat.
Berani nejsou umělý projekt. Je to komunita. A ta má potenciál být znovu silnější a větší. Už nyní se opravdu těším až zazní první pokřiky a uvidíme nová chorea.
Jan Pravda